انتصاب حضرت پيامبر(ص)

آيا انتخاب حضرت محمد(ص) به پيامبري اكتسابي بوده يا انتصابي، و يا اينكه هر دو قضيه را شامل مي‏شود؟

آنچه در مسألة نبوّت و امامت معتبر است، نصب و گزينش الهي است مفهوم انتخابي و انتصابي كه در عرف معاصر، نوع حكومت‏ها به آن تعيين مي‏شوند در آن بي ‏موضوع است؛ زيرا نه انتخاب اكثريّت افراد بشر در آن دخالت دارد و نه انتصاب فرد خاصي از بشر. اين دو گونه تعيين، معايب و مفاسدي دارند و غالباً يا در همه جا، به گزينش اصلح و واقعي منتهي نمي‏شود و از اغراض خصوصي و هواهاي نفساني و اميال مختلف مصون نمي‏ماند.
امّا گزينش الهي و برگزيدن به نبوّت و رسالت يا امامت، بر اساس صلاحيّت ها و شرايط واقعي و شايستگي بوده و چون خداوند متعال آگاه و عالم بر آن است، هميشه اصلح واقعي برگزيده مي‏شود.
بنابراين نبوّت به نصب است؛ امّا به نصب خداوند عالم و حكيم، نصب اصلح و اَلْيَق واقعي است؛ كه د رگزينش هاي انتخابي يا انتصابي بشري هرگز قابل تأمين و تضمين نيست و در يك كلمه: « اَللهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ» انعام/124 است.
گزينش بشري، گزينش جاهل به حقايق و غير مصون از خطا و اشتباه و در معرض پيروي از اغراض شخصي و هواهاي نفساني است. به هر حال، چه انتخابي و چه انتصابي باشد. اين گزينش خداوند علّام الغيوب و حكيم و غني، منزّه از خطا و اشتباه و مبرّا از احتياج به جلب نفع يا دفع ضرر است.
معارف دين،آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
7 + 9 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .