دفتر پنجاه و چهارم پرسشها و پاسخهای دانشجویی - علم و دین

عنوان و نام پديدآور:علم و دین/تدوین و تالیف عبدالحمید آکوچکیان؛ [برای] نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاونت آموزشی و پژوهشی- اداره مشاوره و پاسخ.
مشخصات نشر: قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف ‫ ‫، ‫۱۳۹۳.
مشخصات ظاهری: ‫۲4۰ ص.؛
فروست: پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی؛ دفتر پنجاه و چهارم. .کلام و دین پژوهی؛ ۱۵.
شابک: 978-964-531-717-9
موضوع: علم و دین -- پرسش‌ها و پاسخ‌ها
شناسه افزوده: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ه ‫. معاونت آموزشی- پژوهشی. اداره مشاوره و پاسخ
شناسه افزوده: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ه ‫. دفتر نشر معارف
رده بندی کنگره: ‫BL۲۴۱ /آ۷ع۸ ۱۳۹۳
رده بندی دیویی: ‫۲۱۵
شماره کتابشناسی ملی: ۳۶۳۰۲۳۹
تدوین و تألیف: عبدالحمید آکوچکیان
تایپ و صفحه آرایی: طالب بخشایش
نوبت چاپ: اول، پاییز 1394

مراكز پخش:
مديريت پخش دفتر نشر معارف: قم، خيابان شهدا، كوچه 32، پلاك 3، تلفن و نمابر: 37740004
پاتوق كتاب قم (شعبه 1): خيابان شهدا، روبه روى دفتر مقام معظم رهبرى، تلفن 37735451
پاتوق كتاب قم (شعبه 2): بلوار جمهورى اسلامى، نهاد رهبرى در دانشگاه ها، تلفن 32904440
پاتوق كتاب تهران: خيابان انقلاب، چهار راه كالج، پ 715، تلفن 88911212
قم، مؤسسه فرهنگى و اطلاع رسانى طلوع طاها، تلفن 37748345
نشانى اينترنت: www.Ketabroom.ir - www.porseman.org - www.porsemani.ir
پست الكترونيك: info@Ketabroom.ir-info@porseman.org

مقـدمـه
در دنیای امروز، کاوش از نسبت علم و دین از گسترش معناداری برخوردار شده است و به نظر می‌رسد این بحث فراتر از چارچوب‌های سیاسی و حتی دینی خاص مطرح است و جنبه‌های عام و تأثیر گذار آن بر اندیشه، زندگی و دانش بشری سایه افکنده است.
جامعه اسلامی ما بارها در معرض انتخاب‌های آگاهانه قرار گرفته است؛ بازگشت به ساختارهای دینی و از جمله توسعه و پیشرفت مطلوب اندیشه دینی نیز در همین راستا بوده است. تدوین الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت نیز به شکلی عمیق متأثر از تصمیمی‌است که ما درباره توسعه دانش و علم دینی خواهیم گرفت. شاید در این مرحله باشد که باید مبتکرانه گفت وگوی از علم دینی و بررسی نسبت علم و دین را، در فضای جاری حوزه‌ها و دانشگاه‌ها ترویج کنیم تا عالمان دینی و دانشگاهی به درستی بدانند که مسئله اصلی ما در این بخش کدام است.
به نظر می‌رسد در شرایط امروز، ما هنوز در مرحله واکاوی نظریه‌های نسبت علم و دین هستیم. اینکه اکنون به این مرحله رسیده‌ایم نشان دهنده راه طولانی و درستی است که اندیشمندان ما در تحقق علم دینی طی کرده‌اند، که باعث مباهات و موجب امیدواری است.
اداره مشاوره و پاسخ معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، محفل انسی فراهم آورده است، تا «ابر رحمت» پرسش ها را به «زمین اجابت» پذیرا باشد و نهال سبز دانش را بارور سازد.
ما اگر بتوانیم سنگ صبور جوانان اندیشمند و بالنده ایران پرگهرمان باشیم، به خود خواهیم بالید.
شایان ذکر است در راستای ترویج فرهنگ دینی، اداره مشاوره و پاسخ نهاد، تاکنون بیش از چهارصد هزار پرسش دانشجویی را در موضوعات مختلف اندیشه دینی و مشاوره ای پاسخ داده است.
این اداره دارای گروه های علمی و تخصصی، به شرح زیر است:
- قرآن و حدیث؛
- تربیتی و روان شناسی؛
- احـکـام؛
- اندیشه سیاسی؛
- فلسفه، کلام و دین پژوهی؛
- فرهنگی و اجتماعی؛
- حقوق و فلسفه احکام؛
- تاریخ و سیره؛
- اخلاق و عرفان؛
- ادیان و مذاهب.

آنچه پیش رو دارید، بخشی از پرسش های دانشجویی پیرامون علم و دین است که توسط محقق ارجمند حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید آکوچکیان، پاسخ داده شده و توسط صاحب اندیشه و قلم جناب حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین ارزیابی شده است.
بر آنیم تا با توفیق خداوند، به تدریج ادامه این مجموعه را تقدیم شما خوبان کنیم. پیشنهادها و انتقادهای سازنده شما، راهنمای ما در ارائه شایسته و پربارِ مجموعه هایی از این دست خواهد بود.
در پایان، از همه همکاران اداره مشاوره و پاسخ، به خصوص حجت الاسلام والمسلمین صالح قنادی که در بازخوانی و آماده سازی این اثر تلاش کرده اند، تشکر و قدردانی می‌ شود و دوام توفیقات این عزیزان را در جهت خدمت بیشتر به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و ارتقاء فرهنگ دینی جامعه - به ویژه دانشگاهیان- از خداوند متعال مسئلت داریم.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
8 + 4 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .