دین و پلورالیسم

پلوراليسم ديني

نظر شما در مورد پلوراليسم ديني چيست؟ لطفا اين نظريه رو به طور مطلق بررسي كنيد و به مغالطاتي كه مدعيان آنها در آن مرتكب شده اند نپردازيد! آيا مي توان حقانيت كثرت اديان را قبول كرد؟

پلوراليسم

تعارض ایه (ان الدين عند الله الاسلام) و آيه (لكم دينكم ولى دين) - پلورالیسم دینی

باتوجه به آيه‏ء 19 سوره آل ‏عمران (ان الدين عند الله الاسلام) و آيه 6كافرون (لكم دينكم ولى دين) چگونه مى‏توان به دين واحد اعتقاد داشت؟

الف) آري! بت‏پرستان و مشركان نيز آييني دارند كه قوانين و آدابي براي پرستش بت‏ها در آن مي‏باشد. آيه شريفه به اين نكته اشاره دارد كه شما به دين من (اسلام) نخواهيد گرويد و من نيز به دين شما (بت‏پرستي) نخواهم گرويد؛ پس آيين شما ارزاني خودتان باد! چرا كه به زودي عواقب نكتب‏بار آن را خواهيد ديد.

تفسیر ایه 62 سوره بقره (ان الذين آمنوا والذين هادو و النصاري و الصائبين من امن بالله و اليوم الاخر) و پلورالیسم

با توجه به اين آيه كه خداوند مي فرمايد :(( ان الذين آمنوا والذين هادو و النصاري و الصائبين من امن بالله و اليوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عندربهم و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون)) (62 سوره بقره ) حال چرا ما ادعا داريم كه غير از مسلمانان بقيه اهل جهنمند و در عذابند آيا اين با رحمت خداوند سازگار است مثلا از بين 7 ميلياردها جهان فقط فقط يك ميليارد يا بيشتر كه مسلمانند اهل نجات و بهشت باشند .

بدون شک اشخاصي که مثلا در قاره استراليا يا آفريقا يا آمريکا باشند که ابدا اسم و رسم اسلام به گوش آنها نرسيده و يا رسيده اما دسترسي براي آنها نيست بعد از مرگ معذب نخواهند بود و سوالي از آنها نخواهد شد و مورد عقاب و عتاب نيستند عقلا و نقلا .
اما عقلا بديهي است مواخذه از آنها خلاف عدل الهي است چون حجت بر آنها تمام نيست و اما نقلا :

نقص وتحريف اديان و حقانیت اسلام

آيا يهوديت و مسيحيت دينهاي كامل و راهنمايي نبودند كه اسلام فرستاده شد؟ حرف خداوند كه ناقص نبوده كه اكنون يك مسيحي را دعوت به اسلام ميكند. اگر بگوييم مسيحيت تحريف شده چرا خداوند از آن همانند قرآن محافظت نكرد اگر بگوييم در هر زمان يك دين بوده است چگونه تا قبل از اسلام دين هاي مختلفي بوده است و به يك باره اسلام تا آخر الزمان تثبيت شد؟ آيا نمي شد اسلام از همان اول به عنوان تنهاترين و كاملترين دين معرفي مي شد و اين همه اختلاف وجود نداشت؟

نخست بايد دانست گاهي منظور از «ناقص» عدم رعايت نياز مخاطبان و عدم رعايت تناسب زمان و مكان مي باشد به اين معنا، آموزه هاي شريعت هاي گذشته ناقص نبوده است. اما گاهي منظور از «ناقص» عدم بيان مطالب افزون تر و كاملتر و مورد نياز براي نسل آينده مي باشد اگر چه مطالب قبلي نيز درست بوده و در حد كفايت براي هدايت بوده است. البته تمام شرايع آسماني، در معارف اساسي مانند توحيد و معاد و... به مقداري كه براي »درستي بينش« لازم است و در راهكارهاي اساسي مانند عبادت، امانت و... به مقداري كه براي »راستي گرايش« لازم است مشترك مي باشند.

پلوراليسم ديني

چگونه مى‏توان حقانيت اسلام را نسبت به مسيحيت و يهوديت اثبات كرد؟ چه اشكالى دارد كه همه اديان بر حق باشند و «پلوراليسم دينى» صحيح باشد؟

در رابطه با مسأله حقانيت اديان (پلوراليسم دينى ) يا دين واحد، بايد چند انگاره را مورد توجه قرار داد:<BR><BR>يك. چيستى حقانيت اديان‏<BR>با بررسى نظريه پلوراليسم دينى، مى‏توان قرائت رايج ادعاى حقانيت اديان را مشتمل بر انگاره‏هاى زير دانست:<BR>1-1. منظور از حقانيت اديان اين است كه اعتقادات آنها، صادق و پذيرش و تعبّد به آنها، جايز بوده و موجب رستگارى پيروانشان است.<BR>1-2. منظور از حقانيت اديان، صرفاً بر حق بودن عَرْضى است؛ نه در طول زمان.